In de nacht van zaterdag 26 maart op zondag 27 maart (het paasweekend) is het weer tijd om de klok een uurtje VOORUIT te zetten. Dat betekend dat je nacht een uur korter wordt. Met andere woorden: een uur eerder uit bed, en een uur eerder in bed voor de kleintjes. Hoe ga je daar het beste mee om?

Voor volwassen is het vaak al lastig, de omschakeling, de eerste maandag na de omschakeling heeft iedereen er moeite mee. Op tijd op het werk komen, niet op tijd in slaap kunnen komen. Maar wij weten wat er gebeurt. Die kleintjes hebben totaal géén idee. Het ene kind heeft er wel zichtbaar last van en het andere niet. Jij kent je kleintje het beste en voelt waarschijnlijk wel aan hoe gevoelig je kleintje is voor het ritme.

Tips voor baby’s en omschakeling in tijd

  1. Is je baby nog jonger dan 4 maanden? Dan slaapt het waarschijnlijk nog niet door en zal het niet zoveel last hebben van de omschakeling. Lekker om de zoveel uur voeden en lekker op zijn of haar eigen ritme laten komen.
  2. Oudere baby’s die al wel langere stukken achter elkaar slapen ’s nachts kunnen er wel wat last van hebben: probeer dan ook ruim van te voren het ritme iets op te schuiven. Je kunt het bijvoorbeeld elke dag met 10 minuten naar voren trekken, zodat het niet ineens een uur verschilt.
  3. Wijk niet af van het gewone ritueel, en probeer dus ook te zorgen dat het zo donker is in de kamer als ze gewend zijn door goede (verduisterende) gordijnen op te hangen.
  4. Geef je nog borstvoeding? Als je het op verzoek geeft ga je ook gewoon verder zoals je gewend bent. Doe je het op schema kun je gaan schuiven om het weer op de juiste tijden te krijgen. Het kan zijn dat je daardoor misschien eens tussen door extra moet voeden. Ga af op je gevoel, jij weet de beste oplossing!

Tips voor peuters & kleuters als de klok vooruit gaat

Peuters en kleuters, vooral degene die goed zijn in wat later op blijven, hebben vaak nog wel een week of 2 last van de overgang naar zomertijd.

  1. Probeer de eerste twee weken ná de omschakeling rustige weken te plannen, niet te veel afspraken, niet te veel moeten. Ze zullen vaak sneller moe zijn omdat hun ritme door de war is.
  2. Net als voor oudere baby’s kun je voor peuters en kleuters die er moeite mee hebben ook het ritme langzaam iets naar voren schuiven, door bijvoorbeeld elke dag een kwartiertje eerder naar bed te brengen.
  3. Leg het bij de oudere peuters en kleuters ook gerust uit: De klok gaat een uur vooruit en nu blijft het veel langer licht. Het is straks zelfs nog licht als papa en mama naar bed gaan. Ze stellen vanzelf vragen en probeer die dan ook gewoon te beantwoorden, ze snappen vaak meer dan je denkt.
  4. Verwacht niet als je je kindje gelijk 1 uur eerder naar bed stuurt dat het dan ook gelijk gaat slapen! Geef het wat extra tijd, of beter nog zorg voor een goede voorbereiding: doe rustige activiteiten voor het slapen gaan, maak het al vast donker. Of laat ze gewoon (een weekje) naar bed gaan wanneer je ziet dat ze moe worden.
  5. Bij het wakker worden ’s ochtends: zorg voor veel licht (gelijk de gordijnen open) en voor lichamelijke activiteit (lekker op de fiets of lopen naar het KDV/gastouder/werk of school). Op die manier zorg je er voor dat de biologische klok sneller op het nieuwe ritme gaat tikken!

En, hoe pakken jullie het aan bij de omschakeling?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here