Je bent druk bezig met de was vouwen… Je kleintje wil aandacht maar jij zegt: “Nu even niet ik ga zo weer met je spelen, eerst even de was vouwen!” “Waaaaroooommm” komt er dan uit. 3 antwoorden later zit je nog steeds midden in de volgende “Waarom”. Herkenbaar? Waarom is dat eigenlijk? Wanneer kun je dit verwachten? En wat kun je er mee doen?

Waarom “waarom”?

Als je kindje begint met waarom vragen is het vaak nieuwsgierig, het ziet iets gebeuren wat het niet verwacht of (nog) niet begrijpt.

De waarom vragen zijn goed voor zijn of haar taalontwikkeling en natuurlijk de ontwikkeling van kennis.

Als ze eenmaal eens een paar waarom’s hebben rondgeslingerd ontdekken ze dat ze ineens veel interessantere antwoorden krijgen, en misschien wel dingen leren. Of dat papa en mama de waarom vragen heel grappig vinden waardoor het ook een leuk spelletje wordt.

Wanneer “waarom”?

Om een waarom vraag te kunnen stellen moeten kindjes al een aardig eind op weg zijn in hun taalontwikkeling en zinsopbouw. Meestal ergens rond 2,5 jaar zul je de waarom vragen vaker horen terug komen.

Tussen de 2-3 jaar gaan de waarom vragen vaak meer puur om aandacht, en ook mee kunnen kletsen (imiteren van volwassenen die een gesprek voeren). Tussen 3-4 zijn ze ook meer geïnteresseerd in het antwoord en willen ze er ook echt van leren.

Wat kun je doen met “waarom”-vragen?

Het simpelste is natuurlijk, gewoon beantwoorden. Alhoewel, is dat wel zo simpel? Probeer dingen kort en duidelijk uit te leggen, en probeer vooral niet te kinderlijke of andere woorden te verzinnen. Ze hoeven het niet altijd direct te begrijpen. Vaak verwerken ze wat je zegt en vragen ze er later nog wel eens naar.

Als je zelf het antwoord ook niet weet, vertel dat ook gewoon dat geeft niets. Het is beter dat je vertelt dat je het ook niet weet dan zelf iets verzinnen wat misschien helemaal niet waar is.

Er komt ongetwijfeld een punt waarop je er moe van wordt of het antwoord ook niet meer weet. Dan kun je de vraag gewoon terug leggen: “Wat denk jij?”

Daarnaast is het belangrijk om vooral te reageren op zijn of haar vragen, en niet alleen te lachen en verder niets meer mee te doen. Het kind voelt zich dan totaal niet serieus genomen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here