Wat is nu echt gezond, lekker én babyvriendelijk voedsel? Denk aan diverse soorten fruit en groente boordevol vitaminen, of eiwitrijk vlees en bonen. Voor je bepaald vast voedsel introduceert, is het altijd aan te raden om dit te bespreken bij het consultatiebureau.

Vraag bijvoorbeeld wanneer je baby echt klaar is voor vast voedsel en welke voedingsmiddelen je kunt introduceren en wanneer. Nieuw voedingsmiddel op het menu? Wacht – nadat je baby het voor het eerst heeft gegeten – op z’n minst drie dagen om te achterhalen of je kindje hier goed tegen kan.

#1 Avocado

Misschien ook jouw eigen favoriet: avocado. Een geweldig product om toe te voegen aan het prille eetpatroon van je baby. Avocado is rijk aan onverzadigde vetten die de ontwikkeling van de hersenen stimuleren. De romige textuur komt je baby bovendien bekend voor: het komt erg in de buurt van de textuur van moedermelk. Prak een beetje avocado of maak een baby guacamole (uiteraard zonder knoflook en ui).

#2 Banaan

Bananen zijn een uitstekende bron van… tja, waarvan eigenlijk niet? Denk aan kalium, vitamine B6, calcium, vitamine C en ijzer. Prak wat banaan met een stukjes mango. Of maak een babysmoothie: banaan, stukjes perzik en volle yoghurt. Wedden dat je kleintje daarvan zal smullen?

#3 Broccoli

Deze groentesoort bevat veel vezels, foliumzuur en calcium. Wil je dat jouw baby op latere leeftijd een echte groenteliefhebber wordt? Dan kan het geen kwaad om broccoli als een van de eerste vaste voedselsoorten te introduceren. Je kunt de broccoli het beste stomen tot het zacht wordt en vervolgens even af laten koelen.

#4 Linzen

In bonen en andere peulvruchten zitten veel vezels en eiwitten. Het voordeel van linzen is dat deze kleine bonensoort veel makkelijker tot een zacht prutje bereid kan worden. Bovendien zijn linzen erg goedkoop. Je kunt wat fijngehakte worteltjes met linzen in een pannetje laten koken. Als je kindje wat ouder is, kun je hier ook spinazie aan toevoegen. Lekker en voedzaam.

#5 Vlees

Vlees is een bron van eiwitten, zink en ijzer. Wist je dat een gebrek aan ijzer bloedarmoede kan veroorzaken? Vlees staat op nummer 1 als het gaat om het ijzergehalte. Bovendien absorberen baby’s ijzer gemakkelijker uit vlees dan uit bijvoorbeeld granen. Eet jouw kindje voor het eerst vlees? Begin dan met een heerlijke simpele kalkoen – of kippuree.

#6 Zoete aardappel

Niet alleen bij baby’s een succesnummer… De combinatie van een zoete smaak en zachte textuur zijn ideaal voor je baby. Deze kleurrijke groente zit boordevol bètacaroteen, vitamine C en talloze mineralen (onder andere ijzer). Je kunt zoete aardappelpuree maken voor je baby, of het mengen met gepureerde kip of kalkoen.

Gastblog door Anita Mulderij, Voedingsdeskundige, Jasper Alblas

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here