De afgelopen jaren is het eiwit dieet en is eiwitrijk eten erg populair onder mensen die willen afvallen, maar hoe zit dat nou voor kinderen met overgewicht. In dit artikel bespreek ik wat eiwitrijke voeding is, waarom het je helpt afvallen en of het verstandig is om ook kinderen met overgewicht eiwitrijk te laten eten.

Mocht je na afloop nog vragen hebben dan kan je die altijd plaatsen in de reacties onder dit artikel.

Eiwitrijke voeding

We halen onze energie uit de drie – zogeheten – macronutriënten: vetten, koolhydraten en eiwitten.

Naast macronutriënten zijn er ook micronutriënten (zoals vitaminen en mineralen), maar die laten we in dit artikel buiten beschouwing.

Eiwitrijke voeding is voeding die voornamelijk eiwitten bevat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vis, kip, vlees, zuivel, noten en sommige peulvruchten.

We halen overigens niet alleen energie uit deze eiwitrijke voeding, we gebruiken eiwitten ook om ons lichaam op te bouwen. Daarom worden eiwitten ook wel de bouwstenen van ons lichaam genoemd.

Eiwitten en afvallen

Eiwitten zijn dus gezond om te eten en zijn belangrijk om in je voeding op te nemen, maar helpen zo ook echt afvallen?

Alhoewel eiwitten als medicijn tegen overgewicht te gebruiken gaat misschien wat ver, maar er zijn een hele hoop wetenschappelijk onderbouwde redenen waarom een eiwitrijk dieet je helpt afvallen.

Eiwitten geven je een langer verzadigd gevoel, eiwitten gaan insuline resistentie tegen, eiwitten voorkomen dat je bloedsuiker spiegel te hoog piekt en…

…eiwitten stimuleren je lichaam om je lichaamsvet aan te spreken als energie bron, waardoor je extra lichaamsvet verbrand.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dus dat eiwitrijke voeding je wel degelijk helpt afvallen.

Kijk overigens wel uit met veel populaire eiwitshakes om af te vallen. Veel van deze eiwitshakes bevatten onnatuurlijke zoetstoffen.

Afvallen met shakes kan erg gezond zijn, maar je moet wel de juiste eiwitshake gebruiken.

Eiwitten en kinderen

Kinderen hebben veel energie nodig en zijn nog in de groei. Het belangrijkste is dat kinderen geen tekort aan een bepaalde voedingsstof oplopen.

Alhoewel je daarop moet letten is er geen reden om in paniek te raken als je kind een bepaalde groente niet lust.

Ons lichaam kan over het algemeen goed omgaan met tijdelijke tekorten, als het maar voldoende variatie aan voedingsstoffen binnenkrijgt.

Een goede vuistregel is om je kind zo veel mogelijk natuurlijke voeding te geven, dus voldoende groente, fruit, noten, zaden, pitten, vlees, kip, vis, etc.

Veel eiwitrijke voeding pas prima in dat rijtje thuis. Vlees, kip, vis en noten bevatten allemaal veel eiwitten.

Zoals ik eerder schreef zijn eiwitten de bouwstoffen van ons lichaam dus ook kinderen – die in de groei zijn – hebben hier erg baad bij.

Als bonus, krijgen kinderen met overgewicht ook nog eens de afslank eigenschappen van eiwit mee.

Ook kinderen zonder overgewicht kunnen gerust een eiwitrijk voedingspatroon volgen, het zal het lichaam helpen in een gezonde ontwikkeling.

Zorg er altijd voor dat de eiwitbron schoon en zonder toevoegingen is.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here