Ben jij een drukke moeder en heb je ook zo’n vol week schema? Dan kan het soms best lastig zijn om jezelf en je kinderen van gezonde voeding te voorzien. Toch wil je niets liever dan dat.

Voldoende groenten en fruit, maar ook lekkere en verantwoorde tussendoortjes, die ervoor zorgen dat iedereen in het gezin zich fit en energiek voelt. Deze tips laten je zien hoe je dit voor elkaar kunt krijgen.

Experimenteer

Een kind krijg je niet aan het eten als het eten niet lekker smaakt. Lekker is een subjectief begrip, maar als je jezelf en je kind kent, kom je daar wel achter. Ga daarom op onderzoek uit en test welke tussendoortjes goed in de smaak vallen en welke minder. Probeer verschillende dingen uit met zoete, bittere en ook zure smaken. Hou in een notitieboekje bij wat je kind van iets vindt. Als het iets echt niet smaakvol vindt, geef het dan niet meer.

Gezonde tussendoortjes waarmee je kunt experimenteren zijn bijvoorbeeld een gekookt eitje, een groene smoothie, een avocado, komkommer en snoeptomaatjes met een humusdip, wat onbewerkte noten, zaden en pitten een schaaltje Griekse yoghurt met kaneel of cacaopoeder en wat rozijnen, dadels en verschillende soorten fruit. Dit zijn natuurlijke voedingsmiddelen die veel voedingsstoffen bevatten en geen suikers.

Gemakkelijk

Als je weinig tijd hebt wilt je natuurlijk ook wat gemakkelijke tussendoortjes bij de hand hebben die je zo in je tas kunt gooien. Gelukkig zijn in de supermarkten steeds meer gezonde tussendoortjes te vinden. Koop niet zomaar iets maar neem een keer rustig de tijd om etiketten te lezen en erachter te komen welke tussendoortjes een verantwoordelijke keuze zijn.

Ga op zoek naar wat tussendoortjes die enkel gemaakt zijn uit natuurlijke voedingsstoffen. Bekijk de ingrediëntenlijsten van de producten. Let erop dat daar geen suikers of afgeleiden van suikers op staan. Als er woorden staan die eindigen op – ose betekent het dat er toch suikers inzitten. Let ook op andere woorden die je amper kunt uitspreken, vaak duiden deze op e-nummers en eet ze dan liever niet. Een derde punt waar je op moet letten is plantaardige olie, of gehard vet. Als dat erop staat duidt dat op transvetten in het product en deze zijn niet goed voor de gezondheid.

Gezonde repen bestaan bijvoorbeeld uit noten, zaden, haver en dadels. Ook gedroogd fruit, kokossnippers en een blokje pure chocolade van > 85 % cacao zijn lekker en gemakkelijk om regelmatig te gebruiken als gezond tussendoortjes.

Leuk eten

Maak het eten leuk, schil bijvoorbeeld fruit en leg dat in de vorm van een lachend gezichtje neer, dat vinden kinderen vaak leuk. Het kan heel simpel zijn! Rozijnen in een doosje kun je je misschien ook nog wel van vroeger herinneren. Door de leuke verpakking heb je extra zin om de rozijnen te gaan eten en zo hebben jij en de kinderen een lekker en gezond tussendoortje!

Variatie

Wissel af met de tussendoortjes, want zelfs het lekkerste eten wordt saai als je het dagelijks neemt. De fruitsoorten zijn bijvoorbeeld goede tussendoortjes om veel mee af te wisselen. Avocado, ananas, sinaasappels, peren, er is heel veel keuze op dit gebied. Kies ook eens voor iets anders, zoals een bakje popcorn bij een film. Zorg ervoor dat er dan geen suiker, vet of zout aan de popcorn is toegevoegd, want popcorn op zichzelf is gewoon gepofte mais en kun je prima af en toe eten!

Gastblog door Anita Mulderij, Voedingsdeskundige, Jasper Alblas

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here