Merk je dat je kind vaak honger heeft en vraagt om wat te eten? Dan kan het zijn dat hij te weinig natuurlijke vetten binnenkrijgt. Transvetten die te vinden zijn in bewerkte voedingsmiddelen zijn jarenlang negatief in het nieuws geweest omdat ze overgewicht en gezondheidsproblemen veroorzaken. Wij zijn daarom als ouders voorzichtig geworden met vet, maar vet uit onbewerkte natuurlijke voeding kan ons kind juist goed gebruiken. In dit artikel lees je precies waarom.

Vetten tegen honger

Gezonde vetten zijn energiebronnen voor ons lijf. Ze helpen ons lichaam om koolhydraten langzamer op te nemen en ons langer verzadigd te voelen. Bovendien heeft ons lichaam vetten nodig om vet oplosbare vitamines op te nemen. Denk aan vitamine A, D, E en K.

Je kind heeft vet nodig

Misschien geef je je kind vooral groenten, fruit en volkoren granen omdat je het gevoel hebt dat vetten ongezond zijn en je kinderen er dik van worden. Jonge kinderen hoeven echter niet af te slanken en hebben juiste gezonde vetten nodig om te kunnen groeien. Baby’s en jonge peuters hebben zelfs bijna de helft van hun calorieën aan vet nodig. Ze hebben vooral behoefte aan enkelvoudige en meervoudige onverzadigde vetzuren, die hen helpen groeien en hun hersenen helpen ontwikkelen. Ook oudere kinderen halen bij voorkeur bijna een derde van de calorieën die zij binnenkrijgen uit een gezonde vetbron.

Gezonde vetten voor de hersenen

Terwijl kinderen opgroeien, ontwikkelen de hersenen zich snel en hebben ze voldoende gezonde vetten nodig. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat voldoende van het vetzuur DHA belangrijk is voor het opdoen van kennis. DHA vetzuren zijn omega 3 vetzuren die vooral zitten in vette vissoorten zoals makreel, haring, zalm en sardines ook zit het in eieren. Veel Nederlanders hebben een tekort aan omega 3 vetzuren zonder dat ze het zelf door hebben. Het is daarom belangrijk om hier op te letten en regelmatig eieren of vis bij je kind op het menu te zetten. Voldoende DHA zou zelfs verband houden met minder ADD en ADHD, een beter geheugen en een betere focus.

Variëren is belangrijk

Het is belangrijk om vetten niet uit één of twee bronnen te halen, maar veel te variëren. Dan krijgt je kind verschillende gezonde vetten binnen. Dit zijn gezonde vetten voor je kind:

  • Avocado: verwerk dit fruit in smoothies of maak guacamole of eier-avocado salade
  • Eieren: kook of bak ze voor bij de maaltijd of maak er een groenteomelet van of lekkere bananenpannenkoekjes
  • Olijfolie en kokosolie: gebruik deze oliën om mee te bakken en voeg ze toe aan salades
  • Noten en zaden: geef deze als gezond tussendoortje of maak er gezonde energierepen van

Vetten zijn overigens niet de enige belangrijkste voedingsstof. Naast vetten heeft je kind ook gezonde eiwitten en langzame koolhydraten nodig om gezond op te groeien. Sla dus niet door, maar eet gewoon gezond gevarieerd.

Gastblog door Anita Mulderij, Voedingsdeskundige, Jasper Alblas

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here