Het is de zwaarste baan van de wereld (nou ja, bijna dan)… moeder of vader zijn. Je hebt geen vakantiedagen en je bent 24 uur per dag, 7 dagen per week aan de slag.

Je kunt je niet meer herinneren wanneer je voor het laatst ‘gewoon’ 8 uur geslapen hebt en soms zakt je energie niveau gewoon even onder nul.

Hier een paar praktische tips die je helpen je energie niveau op die momenten een boost te geven.

Haal diep adem

Je zult verbaast zijn hoeveel impact een beetje extra zuurstof heeft op je energie niveau. Eigenlijk, als je er even over nadenkt is het helemaal niet zo verrassend…

Zuurstof staat bovenaan het lijstje van benodigdheden voor (bijna) elke vorm van leven.

Je kunt makkelijk 3 dagen zonder eten, je kunt zelfs – onder sommige omstandigheden – 3 dagen zonder water (niet proberen!), maar je kunt niet eens 3 minuten zonder zuurstof. Dus het is eigenlijk best logisch dat een beetje extra zuurstof ervoor zorgt dat je lichaam beter gaat werken en jij je energieker voelt.

Studies tonen overigens ook aan dat mensen die dieper ademhalen betere hersenfunctionaliteit hebben en over het algemeen veel positiever in het leven staan. Genoeg redenen dus om eens een paar keer goed diep adem te halen.

Zorg er overigens wel voor dat je ademhaalt door je middenrif naar beneden te trekken, niet je borst naar buiten te duwen. Je haalt goed adem als je schouders niet te veel bewegen en je buik flink uitzet als je inademt.

*Ja ik weet het, het ziet er niet mooi uit als je buik steeds zo uitzet, maar vertrouw me, het is het dubbel en dwars waard. Ik vertel je trouwens straks hoe je een strakkere buik kunt krijgen. Blijven lezen dus 🙂

Drink water

Water is een synoniem voor leven. Overal waar water is, is leven. 95% van de wereldbevolking woont in de omgeving van water. Dus ook dit is eigenlijk geen verrassing als je erover nadenkt. Maar toch doet bijna niemand het.

Maak er een gewoonte van om elke ochtend als je opstaat 2 glazen water te drinken. Zo begin je de dag meteen goed. Drinken in de ochtend is trouwens sowieso belangrijk want je lichaam is behoorlijk uitgedroogd als je wakker wordt. Dit merk je vaak aan een droge mond.

Over een droge mond gesproken, wist je dat je al te laat bent met drinken als je een droge mond hebt. Het uitdrogingsproces is al in een vrij ver stadium als je mond droog wordt. Dit is wel normaal in de ochtend.

Het overigens niet nodig om echt te stressen om water hoor. Af en toe een droge mond is helemaal geen probleem, daar kan je lichaam best mee omgaan. Maar de tip is: als je je moe voelt, drink een glas water (nadat je 3 keer echt diep adem hebt gehaald).

Geen suiker

Ja, je leest het goed. Niet “minder suiker”, er staat “geen suiker”. Suiker is de energie-duivel.

Dat is natuurlijk behoorlijk tegenstrijdig als je op de ingrediëntenlijst van energiedrankjes kijkt, die zitten namelijk boordevol suiker. Maar alhoewel suiker op de korte termijn voor energie zorgt, krijg je na ongeveer een half uur de rekening gepresenteerd.

Je voelt je moe futloos en je hebt een dip. Zelfs kleine beetjes suiker hebben een grote invloed op je energie. Let op, koolhydraten zoals brood, pasta, aardappels, rijst en noedels worden in je lichaam ook afgebroken tot suikers.

Daarom heb je ook een after-dinner-dip terwijl er helemaal geen suiker in je eten zat.

Als je een koolhydraatarm dieet volgt zal je na een paar dagen al veel energieker zijn dan normaal. En dit koolhydraatarme dieet zorgt er ook nog eens voor dat je veel makkelijker al je overtollig lichaamsvet verbrandt (dus ook je buikvet voor een strakker buikje).

Conclusie

Drie keer meer energie voor mamma:

  1. Haal 3x echt diep adem
  2. Drink een glas water
  3. Eet koolhdyraatarm

Met deze tips kun je er weer helemaal tegenaan!

Gastblog door Pepijn van Nutribites