Zwanger zijn, bevallen… Stuk voor stuk zware taken waar jouw lichaam de klappen van voelt. Het is het allemaal waard wanneer je je kindje na negen maanden in de armen kunt sluiten, maar makkelijk is het natuurlijk niet. Je lichaam is flink veranderd en het kost tijd en moeite om je lichaam na de zwangerschap weer een beetje in vorm te krijgen. Dat geeft niets, maar kan je soms wel moedeloos laten voelen. Gelukkig zijn er een paar tips die jou helpen weer snel in vorm te raken:

#1 Eet natuurlijk

Wat je ook eet, zorg dat jij weet hebt van wat er op jouw bord terechtkomt. Dat betekent: eet zoveel mogelijk natuurlijk, onbewerkt voedsel. Toegevoegde rommel maakt eten soms smakelijker, maar is niet per sé beter voor je lichaam en gezondheid. Probeer meer dingen ‘from scratch’ te maken (bijvoorbeeld ook sauzen en dressings), zodat je met een gerust gevoel je bord helemaal leeg kunt eten.

#2 Eet koolhydraatarm

Het kan ook helpen om je voedingspatroon aan te passen en koolhydraatarm te eten. Dat wil zeggen: minder wit brood, pasta, graanproducten, aardappels, frisdrank, ongezonde tussendoortjes en deze vervangen met koolhydraatarme opties. Een koolhydraatarm dieet bestaat uit zeevruchten en bepaalde vette vis (zalm, tonijn, kabeljauw), gevogelte (kip, kalkoen) en vlees (rundvlees, varkensvlees). Maar ook eieren, groente (zoals tomaat, wortel, courgette, spinazie, boerenkool, ui,), avocado, volle melk, volle- en Griekse yoghurt, noten, zaden en olijf- en kokosolie. Genoeg keuze, dus!

#3 De juiste oefeningen

Beweging is al goed, maar met de juiste oefeningen kun je de zwangerschapskilo’s nog sneller kwijtraken. Denk bijvoorbeeld aan push ups, planking, squats en mountain climbers. Stuk voor stuk oefeningen die je een handje helpen bij het verkrijgen van een strakke buik. Bouw het wel voorzichtig op en start met hele korte sessies. Ook via youtube vind je een aantal goede total body workouts die je thuis kunt volgen waarmee je snel weer wat buikvet kunt verbranden.Watch Full Movie Online Streaming Online and Download

#4 Voldoende nachtrust

Met een baby zal je als kersverse ouder veel gebroken nachten ervaren. Probeer daarom op tijd naar bed te gaan, om zo toch voldoende slaap te pakken. Wanneer je namelijk voldoende nachtrust krijgt, zit je beter in je vel, herstelt de hormoonbalans en zal je minder snel zwichten voor ongezonde voeding.

#5 Geef borstvoeding

Wat een fijne bijkomstigheid is van het spiksplinternieuwe moederschap: borstvoeding geven. Borstvoeding zorgt er niet alleen voor dat je kindje de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt die het zo hard nodig heeft voor zijn of haar ontwikkeling. Het helpt je ook om snel gewicht te verliezen en weer op je oude gewicht te komen.

#6 Gun jezelf tijd

Wat je ook doet, vergeet niet dat het gemiddeld negen maanden duurt voor je lichaam volledig is ‘ontzwangert’. Je lichaam heeft iets heel heftigs doorstaan en moeder worden is geen simpele taak, dus heb geduld en wees een beetje lief voor jezelf. Het geeft helemaal niets als het de ene dag heel goed lukt om te sporten en gezond te eten, en je de andere dag alleen maar aan het zondigen bent. You’re just a human being. En, ook niet onbelangrijk: moeder. Dat is ook een schouderklopje waard.

Bron afbeelding | Gastblog door Anita Mulderij, Voedingsdeskundige, Jasper Alblas

GEEN REACTIES