Misschien ben je voor het eerst zwanger en wordt je overvallen door misselijkheid. Of misschien is dit al je tweede zwangerschap en terwijl je bij je eerste fluitend er doorheen ging kan je nu niets verdragen: zo misselijk als het maar zijn kan. Bah!

Weetjes over misselijkheid in de zwangerschap

  • In het engels wordt het vaak ‘Morning Sickness’ genoemd. Houd helaas niet in dat je er alleen ’s ochtends last van hebt. Meestal is het de hele dag wel aanwezig. Vaak is het ’s ochtends wat erger dan de rest van de dag.
  • 75% van de vrouwen ervaart (wel eens) misselijkheid tijdens haar zwangerschap, je bent dus niet alleen! Ik kon bijvoorbeeld echt niet tegen de geur van rijstwafels, daar werd ik nou enorm misselijk van. Laat nou net een collega óók zwanger zijn die juist alleen dát kan eten :P.
  • De helft van de vrouwen voelt zich na 14 weken zwangerschap al een stuk beter of heeft er helemaal geen last meer van.  Voor de rest van de vrouwen kan het nog wel een maandje langer duren. Voor sommige vrouwen blijft het de rest van de zwangerschap komen en gaan.
  • Als je zoveel misselijkheid ervaart (en er misschien wel regelmatig ook nog van moet overgeven) is dat niet niks! De zwangerschap kost je lichaam al veel energie, maar misselijkheid en overgeven ook. Wees dus lief voor je zelf, neem je rust en ga eventueel even langs de dokter om te vragen of er dingen zijn die hij voor je kan betekenen.
  • “Gewone” misselijkheid (en overgeven) tijdens de zwangerschap kan géén kwaad voor je baby. Zolang je maar zorgt dat je niet afvalt (als je gewicht het eerste trimester gelijk blijft is dat ook niet zo’n groot probleem) en niet uitgedroogd raakt. Val je toch af of ben je bang dat je uitgedroogd bent? Neem dan vooral contact op met huisarts of verloskundige!
  • Misselijkheid kan een symptoom van een zwangerschap zijn, maar het uitblijven van de misselijkheid hoeft niet te betekenen dat je een miskraam krijgt. Er zijn onderzoeken die een link leggen naar ontbreken van misselijkheid en overgeven en een miskraam (sommigen beweren namelijk dat je misselijk wordt van het hormoon hCG en die wordt dan natuurlijk niet of veel minder aangemaakt) maar er zijn veel vrouwen die gewoon een gezond kindje op de wereld zetten zonder misselijkheid te hebben ervaren. Maak je dus geen zorgen (en doe je dat wel, bel je verloskundige om je gerust te stellen!)

13 tips tegen misselijkheid in de zwangerschap

Wat voor de één werkt, hoeft voor de ander misschien niet te helpen. Een deel van de tips zal voor het gros van de vrouwen werken, sommigen maar voor een enkeling. Doe er je voordeel mee!

  1. De belangrijkste tip is misschien wel: eet kleine beetjes. En blijf dat doen! Voorkom dat je maag leeg wordt, dan krijg je alleen nog maar meer last.
  2. Probeer plaatsen met veel geur te vermijden: je ruikt veel sterker door je zwangerschap. Ga dus liever even niet langs de parfumzaak, maak voedsel klaar wat niet enorm geurt en jaag ongedouchde mensen in de omgeving vooral weg :D. Bij mij was de trigger rijstewafel, misschien vind jij een bepaalde geur ook wel heel vies. Geef dat gerust aan bij je omgeving,:wie niet waagt wie niet wint.
  3. Oh enne, heb je last van de geurtjes tijdens het koken? Stuur je lief lekker de keuken in. Kan jij gelijk even uitrusten!
  4. Koud of fris eten (zoals ijsjes) helpen vaak ook goed tegen de misselijkheid. Als het buiten vriest misschien niet heel prettig, maar misschien lekker voor de kachel met je ijsje? Wel gauw op eten dan he!
  5. Vet kan ook een trigger zijn om de misselijkheid op te wekken, probeer dus te minderen op vet eten. Blijf overigens wel gewoon voldoende eten hoor, afvallen tijdens je zwangerschap wordt niet zonder reden afgeraden!
  6. Eet vlak voor je naar bed gaat wat en als je wakker wordt ook direct even. Al is het maar wat kleins: liga, cracker, sultana of net wat je nog wel graag naar binnen krijgt. (Overigens, als je na je bevalling borstvoeding gaat geven is eten en drinken naast je bed zetten voor bijvoorbeeld de nachtvoedingen ook sterk aan te raden :P) Op die manier blijft je maag wat beter gevuld waardoor de misselijkheid wat beter getemperd kan worden.
  7. Trouwens, wat langzamer opstaan ’s ochtends kan ook goed helpen. Kom langzaam overeind en ga even rustig op het randje van je bed zitten voor je op staat.
  8. Drink vooral lekker water, maar pas op niet te veel in een keer of te koud dan krijg je er juist weer meer last van. Kleine beetjes is het toverwoord met misselijkheid.
  9. Ook schijnen smintjes of andere frisse snoepjes lekker te zijn als je er erg last van heb.
  10. Als je niet zoveel vezels meer binnen krijgt door je misselijkheid kun je misschien eens proberen wat lijnzaad door yoghurt (met wat fruit) te mikken zodat je toch nog wat binnen krijgt.
  11. Ga na het eten niet gelijk liggen (vooral niet op je linkerzij) hierdoor kun je nog meer last krijgen van de misselijkheid.
  12. Als je maar één ding kan eten, die niet per definitie gezond is, geeft dat niets. Eet vooral dat ene ding wat je wél weg krijgt. Dat is nog altijd beter dan niets eten!
  13. Geef je veel over? Dan kun je ook eens proberen wat sportdrank te drinken om te voorkomen dat je uitgedroogd raakt!

En wat zijn jouw tips tegen misselijkheid?

1 REACTIE

  1. En als Grootmoeders Tip (letterlijk, van mijn oma): een blokje kaas als allereerste in de ochtend, nog voor je in beweging komt. Tja, de veroorzaker van de ellende (de man 😉 ) moet maar even iets eerder opstaan om dat blokje te gaan halen.
    Maar het werkt!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here