Tijdens de zwangerschap verandert je lichaam enorm. Wel is het bij iedereen anders: bij de een is het buikje nauwelijks zichtbaar, terwijl je het bij de ander nauwelijks over het hoofd kunt zien. Ook na de bevalling werkt ieder lichaam weer anders. De een is de overtollige zwangerschapskilo’s gauw kwijt, de ander moet er wat meer moeite voor doen. Belangrijk is extra op jezelf te letten na de zwangerschap, zeker als je van plan bent wat aan die extra kilo’s te doen.

Elke vrouw komt tijdens de zwangerschap gemiddeld zo’n 10 á 12 kilo aan. Ongeveer de helft daarvan komt door het gewicht van de baby, het extra bloed, de placenta en het vruchtwater. Dit zijn dus kilo’s die je baby helpen voeden en groeien. De andere helft komt doordat je extra vocht vasthoudt. Daarnaast kweekt je lichaam automatisch een extra laagje vet, om zo voor de baby te kunnen zorgen als jij je wat minder fit voelt. Alleen maar goed, dus!

Toch zijn die kilo’s na de zwangerschap niet altijd even fijn. Het duurt vaak even voor je lichaam weer helemaal de oude is en je je lichaam weer herkent zoals het voor je kindje was. Niets mis mee, maar het zou toch fijn zijn om de overtollige kilo’s weer kwijt te raken. Hoe je dat doet (en ook hoe je dat vooral niet doet)?

Gun jezelf de tijd om weer in vorm te komen

Natuurlijk, je bent een tijdje – letterlijk – uit de running geweest en je lichaam moet weer in vorm komen. Tijd om weer in beweging te komen, zou je zeggen. Zeker, maar loop dan hier niet te hard van stapel. Begin langzaamaan weer met bewegen en ga niet direct keihard sporten. Dat kan je lichaam – dat na de zwangerschap en de bevalling flink verzwakt is – echt nog niet aan. En dat geeft helemaal niets. Begin bijvoorbeeld met af en toe een rondje wandelen met de kinderwagen. Zo snel mogelijk bewegen na de zwangerschap is aan te raden, maar bouw het langzaam op.

Weet wat je eet (en drinkt)

Als je wel beweegt, maar je ondertussen niet echt verdiept in wat je binnenkrijgt, schiet het niet op. Voeding is ongeveer net zo belangrijk als voldoende beweging.

Je ritme zal flink veranderen met je kleintje erbij. Maar ook dan is het mogelijk om gezond te eten; en wel met deze tips:

  • Vermijd bewerkt eten
    Als je al gezond wilt eten, vermijd dan in ieder geval alle bewerkte voedingsmiddelen met toegevoegde rommel. Zo kun je al een hoop overslaan in de supermarkt. Kies voor zoveel mogelijk onbewerkte voedingsmiddelen en maak zoveel mogelijk zelf (en nee, dat hoeft niet per se ingewikkelder of duurder te zijn). Dan weet jij in ieder geval wat er op je bord ligt.
  • Geen snelle koolhydraten
    Onder snelle koolhydraten wordt onder andere pasta, wit brood, aardappels en witte rijst verstaan. Vervang deze stiekeme dikmakers door bijvoorbeeld noten en zaden, bonen, peulvruchten, quinoa en groenten. Tegenwoordig zijn er veel lekkere koolhydraatarme dieet recepten te vinden op het internet. Je zal merken dat ze je helpen om snel af te vallen.
  • Drink veel water
    Iets wat veel mensen vergeten: genoeg water drinken! Je lichaam kan namelijk honger verwarren met dorst. Wanneer je lichaam uitgedroogd is en je onvoldoende vocht binnen hebt gekregen, krijg je daarom soms de neiging om te gaan snaaien. Zonde. Let erop dat je voldoende water drinkt. En vermijd uiteraard frisdranken. Wel kun je water extra lekker (en gezond) maken door er wat frambozen, limoen of munt aan toe te voegen. Hetzelfde geldt voor thee: maak zelf een lekkere kruidenthee om bij te komen van een intensieve en vermoeiende eerste paar dagen met je kindje.
  • Vervang dagelijks een maaltijd door een groene smoothie
    Ook een goeie tip: eenmaal daags een maaltijd vervangen door een groene smoothie. Smoothies zijn eenvoudig om te maken en kun je gemakkelijk en snel tussendoor opdrinken. Perfecte ingrediënten voor de basis van je supergezonde groene smoothie zijn bijvoorbeeld boerenkool, andijvie, spinazie, avocado of paksoi. Combineer dit met iets zoets (zoals banaan, appel of ananas), een extra boost (bijvoorbeeld amandelen) en iets om de smoothie vloeibaarder mee te maken (melk, yoghurt, amandelmelk of water). Proost!

Bron afbeelding | Gastblog door Anita Mulderij, Voedingsdeskundige, Jasper Alblas

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here