Als je zwanger bent, heb je het gevoel dat je de hele dag kan eten. Daarnaast heb je zin in allerlei dingen waar je nog nooit naar hebt omgekeken. Tot een zekere mate is dit onschuldig, al is gezond eten natuurlijk beter voor jou en je kindje, en kijk wel uit, want als zwangere vrouw kun je niet zomaar alles eten. Tijdens de zwangerschap zijn namelijk zowel jij als je kleine gevoeliger voor een voedselinfectie. Kijk uit met de volgende voedingsmiddelen:

Rauwe melk

Rauwe melk kan verschillende bacteriën bevatten die een voedselinfectie kunnen veroorzaken. Gepasteuriseerde of gesteriliseerde melk uit de supermarkt kunnen daarentegen geen kwaad. De beste keuze is om zuivel helemaal uit je voedingspatroon te verwijderen. Veel mensen kunnen het niet goed verteren en je hebt het niet nodig. Calcium kun je ook gewoon halen uit groene bladgroenten, noten, bonen, glutenvrije havermout, vis, lijnzaad, quinoa, sesamzaad, amandelen en broccoli.

Rauwe kaas

Rauwe kazen zijn gemaakt van rauwe melk. Daardoor is dit ook geen verstandige keuze. Als een kaas is gemaakt van rauwe melk staat er ‘au lait cru’ op het etiket. Harde kazen, zoals Zwitserse kaas of cheddar, kun je wel gewoon eten. Ook mozzarella en feta is veilig om te eten. Ook hiervoor geldt, kaas is zuivel, eet dat liever niet.

Sommige soorten vis

Vermijd rauwe vis als je zwanger bent! Dit bevat veel bacteriën. Dit geldt voor gerookte, kant-en-klare vis, rauwe schaal- en schelpdieren, maar ook voor sushi. Daarnaast is het verstandig om roofvissen te vermijden, zoals zwaardvis, haai, koningsmakreel of tegelvis. In roofvissen zitten namelijk veel zware metalen zoals kwik. Je kunt beter kiezen voor bijvoorbeeld garnalen of zalm, zorg ervoor dat de zalm goed gaar is, dan heb je nergens last van!

Bakbeslag

Je hebt net je bakbeslag hebt gemaakt voor je koekjes of je cake. Er blijft nog best veel in de kom zitten en je gaat met een lepel of een vinger langs de kom om de heerlijke restjes op te eten. Doe dit niet als je zwanger bent, maar bak gerust je koekjes. Maak het liefst verantwoorde suikervrije tussendoortjes zoals koekjes van havermout, banaan en noten, gezond en super lekker!

Naast deze voedingsmiddelen zijn er nog meer producten die je beter kunt vermijden tijdens je zwangerschap. Sommige andere producten kun je wel nemen, maar het is wel verstandig er voorzichtig mee te zijn. Lees je daarom goed in en als je twijfelt eet iets dan liever niet.

Bron afbeelding | Gastblog door Anita Mulderij, Voedingsdeskundige, Jasper Alblas

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here